کامپیوتر

آموزش نرم افزار ، سخت افزار ، ترفندهای کامپیوتر ، مطالب جالب و تازه دیجیتالی

کامپیوتر

آموزش نرم افزار ، سخت افزار ، ترفندهای کامپیوتر ، مطالب جالب و تازه دیجیتالی

کامپیوتر

با سلام،در این مجموعه
آموزش نرم افزار و سخت افزار
ترفندهای کامپیوتر
مطالب جالب و تازه دیجیتالی
آموزش سیستم عامل ها و
راهنمایی برای خطاهای آن
معرفی تکنولوژی های..
و روش های آسان تر برای کار با کامپیوتر برای علاقه مندان ارائه می گردد.

علم کامپیوتر
http://www.pckiau.blogfa.com/

شهدای دهستان برون:
shohadayebrown.blogfa.com

دهستان برون:
www.bronferdows.blogfa.com

omrani943@gmail.com
omrani943_2006@email.com
تهیه و تنظیم:
مهندس عمرانی

۱۰ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

1- تعریف هوش مصنوعی
از دیر باز رویای تمامی طراحان اولیه کامپیوتر ساخت ماشین هایی بود که بتوانند رفتاری شبیه به انسان داشته باشند، خودشان تصمیم بگیرند،بتوانند رفتاری منطقی و معقول داشته و احساس برخورد با یک موجود هوشمند را در انسان بوجود آورند، که این رویا با ساخت کامپیوتر تا حدودی به حقیقت بدل گشت.

به زبان ساده تر هوش مصنوعی عبارت است از مطالعه این که چگونه کامپیوترها را می‌توان وادار به کارهایی کرد که در حال حاضر انسان‌ها آنها را بهتر انجام می‌دهند. در ساخت هوش مصنوعی علوم زیادی کاربرد دارد از جمله: فلسفه، ریاضیات، عصب شناسی، مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، نظریه سیستم ها، روان شناسی ،زیست شناسی، زبان شناسی،علوم اجتماعی ، نظریه اطلاعات ، علوم شناختی، نظریه پیچیدگی و... 

2-معرفی رشته و گرایش هوش مصنوعی
رشته مهندسی کامپیوتر به طراحی و ساخت روش های مختلف جهت استفاده مناسب و کارا از کامپیوتر می پردازند و در دنیای امروز از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف از طی این دوره تربیت کارشناسانی است که در زمینه تحلیل و طراحی، ساخت و راه اندازی دستگاه ها و مجموعه های سخت افزاری جدید، بررسی و شناخت مجموعه های سخت افزاری و نرم افزاری موجود، نگهداری، عیب یابی، تعمیر، اصلاح و توسعه روش ها و تکنولوِژی ها فعالیت کنند.

هوش مصنوعی یکی از گرایش های مهندسی کامپیوتر محسوب می شود. دانشجویان در این گرایش با مطالب جدیدی مانند: شبکه های عصبی، هوش مصنوعی پیشرفته، تئوری فازی، پردازش تصویر و... آشنا می شوند. گرایش هوش مصنوعی، گرایشی ما بین نرم افزار و معماری کامپیوتر است و در هر گرایش کاربردهایی دارد. قبول شدگان در این گرایش می توانند جنبه نرم افزاری یا جنبه سخت افزاری آن را دنبال نمایند.
بطور عمده در این گرایش به ساخت سیستم های هوشمند و رباتیک پرداخته می شود. در کنکور سراسری کارشناسی ارشد به عنوان تنها گرایشی است که داوطلبان آن می توانند مدت زمانی مجزا (60دقیقه) را صرف پاسخ به سؤالات آن کنند، دانشجویان این گرایش موارد آموزشی و کاربردی متفاوتی را می آموزند از جمله:

یادگیری ماشین: یادگیری روش، الگو و... بصورت خودکار توسط ماشین یا کامپیوتر
شبکه های عصبی: روش جدید حل مسائل هوش مصنوعی
پردازش تکاملی: شاخه ای جدید از هوش مصنوعی است که یک یا چند جواب اولیه برای یک مسآله در نظر می گیرند
رباتیک: از ترکیب شدن بسیاری از گرایش های هوش مصنوعی، الکترونیک و کنترل، مکانیک و ساخت و... بدان دست می یابند.

منطق فازی: در آن بجای استفاده از دو مقدار درست و غلط از درجه درستی بین عدد 0 و 1 استفاده می شود.
سیستم های خبره: کاربرد آن در طراحی و ساخت انواع ربات هاست، بطور نمونه می توان به ربات های جراح اشاره نمود.
محاسبات نوین: انجام محاسبات ریاضی بدون عدد و به صورت نمادین

پردازش تصویر: بهسازی تصاویر برای درک بهتر انسان که کاربرد آن در تصاویر پزشکی، جلوه های سینمایی، تصاویر قدیمی و آسیب دیده و...
بینایی ماشین: درک خودکار تصاویر توسط کامپیوتر و کابرد آن، سیستم تشخیص ایراد، تشخیص الگو، ربات ها، سه بعدی سازی و...
پردازش گفتار: درک صدای انسان از طریق گرفتن فرامین مربوط به صدا مانند شناسایی کاربر و...
برنامه ریزی: رسیدن به یک هدف خاص از طریق برنامه ریزی یک سری عملگر، کاربرد آن در بارگیری، رباتیک و...

برای تحصیل در این رشته توانایی ذهنی ویِژه ای مورد نیاز نیست، البته دانشجویانی که پایه ریاضی قوی و توانایی استدلالی و استقرایی بهتری دارند موفق ترند.به دلیل سرعت پیشرفت علم در این رشته نسبت به رشته های دیگر، دانشجویان باید بطور مستمر در پی مطالب جدید و یادگیری آن ها باشند.

از آنجایی که این گرایش با علوم زیادی سرو کار دارد تحصیل در آن فقط مختص به دانشجویان کامپیوتر نبوده بلکه فاغ التحصیلان رشته های برق، الکترونیک، زیست شناسی، مکانیک و... نیز می توانند برای ادامه تحصیل آن را انتخاب نمایند (بطور مثال برای ساخت یک ربات علاوه بر علم نرم افزار جهت تولید و اجرای برنامه ها و دستورات باید از علوم برق و مکانیک نیز برای ساخت ربات بهره گرفت).

بازار کار در هر رشته ای به خود شخص بستگی دارد، به عبارت دیگر به میزان تخصص و توقع اولیه فرد از بازار وابسته است. بازار کار هوش مصنوعی در ایران حوزه بسیار گسترده ای بوده و به زمینه کاری که افراد در آن فعالیت می کنند بستگی دارد، بطور مثال برخی از زمینه های کاری عبارتند از:
-پروژه های تحقیقاتی در مراکز تحقیقاتی کشور
-سیسم امنیتی ( مانند تشخیص هویت)
-سلاح های هوشمند (طراحی و ساخت)
-صنعت (مانند طراحی ربات و دستگاههای هوشمند و...)
-تشخیص گفتار (مانند تبدیل متن به گفتار، فشرده سازی گفتار و...)
-طراحی سیستم های خبره
-طراحی بازی ها
-آموزش
و...

۲۹ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۵۳

تعریف شبکه به زبان ساده عبارت است از مجموعه‌ای از رایانه‌ که به هم وصل شده‌اند. یک شبکه رایانه‌ای می‌تواند در یک اتاق، ساختمان، شهر یا حتی در چند کشور قرار داشته باشد. بنابراین لزوما مفهوم شبکه بر اساس میزان بزرگی یا کوچکی آن نخواهد بود و از متصل شدن دو رایانه به یکدیگر نیز یک شبکه ابتدایی ایجاد می‌شود.

برای راه‌اندازی یک شبکه به سه وسیله اصلی که کارت شبکه، کابل شبکه و سوئیچ است نیاز داریم.

1ـ کارت شبکه
همان طور که در تصویر می‌بینیم مانند مودم و کارت صدا یا کارت گرافیک، یک کارت داخلی رایانه است که روی مادربورد وصل شده و به جای مثلا کارت‌صدا که به اسپیکر یا کارت گرافیک که به مانیتور وصل می‌شود، به کابل شبکه وصل خواهد شد. کارت شبکه، هم به صورت اینترنال (داخلی) در بازار قابل خرید است و هم این‌که بیشتر مادربورد‌های امروزی به صورت پیش‌فرض، روی خودشان (onboard) دارای یک یا دو کارت شبکه هستند. البته کارت شبکه‌های دیگری همراه با تبدیل usb و... نیز در بازار پیدا می‌شود که در اینجا مورد بحث ما نیست.

2ـ کابل شبکه
کابل شبکه در ابعاد مختلف از حدود نیم متر تا متراژ‌های بالاتر و به صورت آماده در بازار موجود است و نیازی به سوکت کردن توسط خود کاربر ندارد. اما برای متراژ‌های بالا باید پس از تهیه کابل شبکه و سوکت‌ها، با دستگاه مخصوص نصب سوکت این کار را انجام داد. البته این کار به تخصص نیاز دارد و ما به آن نخواهیم پرداخت.

فرض را بر این می‌گیریم که کابل مورد نظر را به صورت آماده و با متراژ دلخواه در اختیار دارید.

3ـ سوئیچ
ساده‌ترین راه برای تعریف سوئیچ آن است که ما یک سه راهی برق را در نظر بگیریم که اگر به برق وصل شود به تعداد پریز‌های موجود به دستگاه‌های مختلف برق‌رسانی می‌کند. سوئیچ نیز همان طور که در تصویر می‌بینید دارای پورت‌های متعدد شبکه است که مانند یک سه‌راهی برق که وظیفه تقسیم برق را برعهده دارد، وظیفه تقسیم داده‌های شبکه بین رایانه‌‌ها را انجام می‌دهد. تعداد رایانه‌‌هایی که با سوئیچ تغذیه می‌شوند به تعداد پورت‌های موجود در آن بستگی دارد. در بازار سوئیچ‌های 4، 5، 8، 16، 24، 32 و 48 پورت موجود است. در صورت نیاز به پورت‌های بیشتر می‌توان از دو یا چند سوئیچ استفاده کرد.

پس از تعیین مکان قرار گرفتن رایانه‌‌ها، جایی را نیز برای سوئیچ تعیین می‌کنیم. برای جلوگیری از آسیب دیدن سوئیچ آن را درون جعبه‌ای قفسه‌مانند قرارمی‌دهند که به آن رک(rack) می‌گویند البته برای سوئیچ‌های کوچک‌تر مانند هشت پورت و شبکه‌هایی که یک سوئیچ دارند الزامی به استفاده از رک نیست و این مساله به سلیقه طراح شبکه بستگی دارد حالا به کارت شبکه هر رایانه یک کابل شبکه نصب کرده و تمامی کابل‌های شبکه را به سوئیچ وصل می‌کنیم.

بعد از اطمینان از صحت نصب فیزیکی شبکه، به سراغ تنظیمات نرم‌افزاری شبکه می‌رویم که مهم‌ترین بخش آن تنظیمات آدرس آی.پی (ip address) است.

در توضیح آدرس آی.پی می‌توان گفت کوچه‌ای را ترسیم کنید که ده خانه در آن وجود دارد و پلاک هر خانه معرف نشانی آن خانه است. در شبکه نیز آدرس آی.پی کار پلاک را به عهده دارد و هر رایانه با یک شماره شناخته می‌شود.

به دلیل این‌ که شبکه مورد نظر ما یک شبکه ساده است، از آی.پی آدرس کلاس C استفاده می‌کنیم، محدوده آی.پی در این شبکه بنا بر طراحی خودمان برای مثلا ده رایانه از 192.168.1.1تا 192.168.1.10 است. ذکر این نکته ضروری است که این طراحی با در نظر گرفتن شبکه ساده‌ای است که ما برای ده رایانه بدون سرور در نظر گرفته‌ایم. در صورت وجود سرور در شبکه می‌توان بدون دادن ip به هر دستگاه، فقط با راه‌اندازی سرویس DHCP روی سرور و تعیین رنج ip طوری شبکه را تنظیم کرد که رایانه‌ها به صورت اتوماتیک ip بگیرند.

حال به نحوه دادن آی.پی آدرس در شبکه می‌پردازیم:
1ـ ابتدا به قسمت کنترل پنل رفته سپس Network Connection را انتخاب کنید.

2ـ روی local area connection کلیک راست کرده و گزینه آخر یعنی Properties را انتخاب کنید.

3ـ Internet Protocol (TCP‌/‌IP) را انتخاب کرده و دکمه Properties را بزنید.

در اینجا به طور مشخص می‌توانید از دو گزینه اختصاص آی.پی آدرس به صورت دستی یا خودکار استفاده کنید.

برای رایانه اول آدرس (192.168.1.1) را مشخص کرده و برای Subnet Mask پیش‌فرض برای کلاس c از 255.255.255.0 استفاده می‌کنیم.
در رایانه‌‌های بعدی نیز به عدد آخر آدرس آی.پی یک عدد اضافه کرده و با استفاده از همان Subnet Mask، به ترتیب همین کار را ادامه می‌دهیم .

حالا تنظیمات مربوط به شبکه انجام شده و برای امتحان کردن درستی کار، می‌توانیم با زدن دستور Ping IpAdress به صورت زیر ارتباط بین دو رایانه را بسنجید:
C:‌/‌»ping 192.168.1.2

با وارد کردن دستور بالا ارتباط بین دستگاه مبدا و دستگاه با ip192.168.1.2 مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورت وجود ارتباط نتیجه زیر حاصل خواهد شد.
در ویندوز یکی از رایانه‌‌های متصل به شبکه به قسمت Run رفته و IP Address یکی از رایانه‌‌های دیگر را همراه با دو backslash می‌زنیم.

حالا خواهیم دید فایل‌ها یا پرینتری که در دستگاه مقصد به اشتراک گذاشته شده روی دستگاه مبدا قابل دیدن است. گفتنی است برای به اشتراک گذاشتن فولدرها و پرینتر موجود در شبکه باید روی آیکون آنها کلیک راست کرده و با رفتن به properties از گزینه sharing استفاده کنیم.

ترفند 1: اگر در خانه قصد چنین کاری را دارید و سوئیچ ندارید می‌توانید از مودم ADSL خود که چند پورت شبکه دارد استفاده کنید.

ترفند 2: برای جابه‌جایی اطلاعات بین دو رایانه نیاز به سوئیچ نیست، فقط کافی است با کابل کراس (Cross) دو دستگاه را مستقیم به هم وصل کرده و با اختصاص آدرس آی.پی کلاس c فایل‌های بین دو رایانه را جابه‌جا کنید. کابل کراس را نیز می‌توانید از بازار رایانه تهیه کنید.

۲۸ مرداد ۹۴ ، ۱۲:۱۴

۱-شروع از دکمه استارت:
شما ممکن است برای پیدا کردن برنامه مورد تیاز خود در صفحه شروع ویندوز ۸٫۱ بسیاری مشکل داشته باشید. زیرا مقدار زیادی کاشی بر روی صفحه نمایش وجود دارد..

با این حال ۱ راه برای آسان تر کردن کار کاربران وجود دارد::
بر روی نوار وظیفه دسکتاپ راست کلیک کنید و”Properties” را انتخاب کنید و سپس بر روی زبانه Navigation کلیک کنید و حالا می‌توانید ببینید که تمامی کاشی‌ها به صورت لیستی از برنامه‌ها در می‌آیند و کار شما را بسیار راحت تر می‌کنند.

۲-بوت کردن از صفحه دسکتاپ
در حال حاضر ویندوز ۸٫۱ به شما این خدمت را ارائه می‌دهد که با گزینه‌ای به طور مستقیم به دسکتاپ بروید. زمانی که شما وارد می‌شوید در دسکتاپ و بر روی نوار وظیفه راست کلیک کنید و “Properties” را انتخاب کنید، سپس بر Navigation و گزینه When I sign in or close all apps on a screen, go to the desktop.
از حالا به بعد، زمانی که شما به ویندوز وارد شوید، شما مستقیماً وارد دسکتاپ می‌شوید.

۳-استفاده از اینترنت اکسپلور ۱۱ در تب های مختلف:
یکی از ویژگی های بهتر شناخته شده از ویندوز ۸ ضربه محکم و ناگهانی است که اجازه می‌دهد تا شما به اجرای دو برنامه های جانبی در کنار هم بپردازید.
با ویندوز ۸٫۱ شما همچنین می‌توانید دو نمونه از IE11 در چند پنجره اجرا کنید.

با این حال، اگر قسمت یک نمونه از IE11 را باز کنید و سپس پنجره دوم را بخواهید باز کنید،پنجره دوم باز نمی‌شود. شما باید برای باز کردن چند زبانه در یک پنجره، بر روی یکی از زبانه‌ها راست کلیک کنید و سپس Open tab in new window را انتخاب کنید. متاسفانه فعلا برای سایر برنامه‌ها شما قابلیت استفاده همزمان را ندارید.

۴-خاموش کردن از طریق دکمه استارت:
دکمه استارت باز هم به ویندوز باز گشته است ولی هنوز هم از منوی استارت خبری نیست.
این به آن معنا است که شما به روش خاصی برای خاموش کردن لپ تاپ و کامپیوتر خود نیاز دارید.
با راست کلیک بر روی دکمه استارت برای شما مجموعه‌ای از منوها را نمایش می‌دهد. از جمله: توابعی برای دیسک مدیریت و فرماندهی ابزار فوری.
در ویندوز ۸٫۱ شما گزینه های Shut Down و Restart و Sleep و Sign Out را مشاهده می‌کنید.

 

۲۷ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۱۶

کلیدهای میانبر در ویندوز

در صورتی که یکی از کابران ویندوز باشید ، حتما کم و بیش با کلید های میانبر آشنایی دارید. میانبر ها باعث افزایش سرعت و عملکرد شما در اجرای فرامین ویندوز می شوند به طور مثال شما می توانید با استفاده از میانبر Alt + F4 یک برنامه و یا یک پنجره ی در حال اجرا در ویندوز را در کسری از ثانیه ببندید.

در این مطلب تصمیم داریم ۱۵ کلید میانبر مفید ویندوز را به شما معرفی کنیم. برخی از این میانبر ها را به خوبی میشناسید و از آنها به طور منظم استفاده می کنید اما برخی از آنها نیز ممکن است برای شما جدید باشد که آنها را میتوانید در این مطلب بیاموزید.

۱ . حرکت در میان کلمات
فرض کنید در حال تایپ یک متن می باشید ، در صورتی که قصد دارید بین کلمات تایپ شده حرکت کنید از کلید ترکیبی Ctrl و کلید های جهتی استفاده کنید.

۲ . انتخاب کلمه ها با هر حرکت
شما با استفاده از کلید های ترکیبی زیر می توانید کلمات اطراف نشانگر را انتخاب (highlight) کنید.

۳ . حذف یک کلمه
در صورتی که قصد دارید یک کلمه را در یک متن حذف کنید ، میتوانید از میانبر Ctrl + Backspace استفاده نمایید.

۴ . انتخاب تمام کلمه ها در یک سطر
برای انتخاب تمام کلمه هایی که در یک سطر وجود دارند، می توانید از میانبر Shift + Home یا Shift + End استفاده کنید.

۵ . کوچک کردن (Minimize) تمامی پنجره های در حال اجرا در ویندوز

۶ . حرکت در بین پنجره های در حال اجرا در مرورگر
با استفاده از کلید ترکیبی Ctrl + Tab می توانید به سادگی ، بین پنجره های در حال اجرا در مرورگر ، جابه جا شوید.

۷ . قفل کردن ویندوز
با این میانبر می توانید کامپیوتر خود را قفل کرده و به صفحه ورود ویندوز هدایت شوید.

۸ . راه اندازی Task Manager
با استفاده از کلید های ترکیبی زیر ، Task Manager ویندوز شما راه اندازی خواهد شد.

۹ . عکسبرداری از کل صفحه
برای گرفتن عکس از کل صفحه نمایش و پنجره های آن میتوانید از میانبر Win + Prt Scr استفاده کنید.

۱۰ . تغییر نام یک فایل یا پوشه
برای تغییر نام یک فایل یا پوشه ، ابتدا فایل مورد نظر را انتخاب کرده و سپس کلید F2 را فشار دهید.

۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۲۹

تنظیمات کاشی های ویندوز 1.8

 

یکی از جذابیت‌های گرافیکی ویندوز 8.1، صفحه شروع آن با کاشی‌های رنگارنگی است که در اندازه‌های ریز و درشت همچون مجموعه عکس‌های کلاژ شده در یک تابلو به چشم می‌خورد. بسیاری از کاربران، منوی استارت ویندوزهای پیشین را به صفحه شروع این ویندوز ترجیح می‌دهند و برخی دیگر نیز کم کم دارند به این صفحه جدید عادت می‌کنند.

اما مشکلی که بسیاری از کاربران در به‌کارگیری صفحه شروع با آن مواجه می‌شوند، کم بودن فضای اختصاص یافته به کاشی‌ها و پوشش کم تعداد کاشی‌ها در این صفحه است. به‌عبارت دیگر کاربران به تعداد محدودی از کاشی‌ها در هر صفحه دسترسی دارند و باید برای دسترسی به کاشی‌های زنده برنامه‌ها و ابزارهای دیگر، صفحه را به سمت راست اسکرول کنند.

اگر شما نیز مانند این کاربران دنبال روشی برای افزایش تعداد کاشی‌های به‌نمایش درآمده در صفحه شروع هستید، می‌توانید از این ترفندها کمک بگیرید:

روش اول: تغییر اندازه کاشی‌ها
1ـ‌ ساده‌ترین اقدام برای افزایش تعداد کاشی‌های به‌نمایش درآمده در صفحه شروع، کوچک کردن آنهاست. هرچه کاشی‌های به‌نمایش درآمده کوچک‌تر باشد، فضا برای کاشی‌های دیگر باز می‌شود و کاشی‌های بیشتری در هر صفحه جا می‌گیرد.

2ـ برای تغییر اندازه کاشی‌ها کافی است روی هریک از آنها کلیک راست ماوس را فشار داده و پس از مراجعه به منوی Resize، یکی از گزینه‌های موجود را باتوجه به رزولوشن صفحه‌نمایش و قدرت بینایی خود انتخاب کنید. مطمئنا انتخاب اندازه Small موجب می‌شود کاشی‌های بیشتری در صفحه جا بگیرد.

توجه: با کوچک شدن کاشی‌ها تغییراتی در چیدمان آنها ایجاد می‌شود.
چنانچه این تغییرات موجب ایجاد فضای خالی میان آنها شد، می‌توانید با کشیدن و رها کردن کاشی‌های دیگر در فضاهای خالی ایجاد شده، آنها را نیز پر کرده و به بهترین نحو از فضای موجود برای چیدمان کاشی‌ها در صفحه کمک بگیرید.

روش دوم: افزایش ردیف‌ها و تغییر اندازه
1ـ صفحه شروع در ویندوز 8.1 به‌طور پیش‌فرض چهار ردیف را به کاشی‌ها اختصاص می‌دهد، اما در صورتی‌که از نمایشگر مجهز به رزولوشن بالا استفاده می‌کنید این قابلیت در اختیار شما قرار می‌گیرد تا ردیف‌های کاشی را افزایش دهید. افزایش ردیف نیز یکی دیگر از راه‌های افزایش تعداد کاشی‌های موجود در هر صفحه است. برای انجام این کار کافی است به صفحه شروع وارد شوید و کلیدهای Windows + i را همزمان فشار دهید.

2ـ با فشردن این کلیدها، صفحه تنظیمات کاشی‌ها برای شما نمایش داده می‌شود. اولین گزینه در این صفحه Show more tiles on the Start screen نام دارد که با فعال کردن آن، ردیف‌های موجود در صفحه شروع به تناسب رزولوشن صفحه‌نمایش افزایش می‌یابد.

3ـ با برگشت به صفحه شروع مشاهده خواهید کرد ردیف‌های اختصاص یافته به کاشی‌ها بیشتر شده و پس از این افزایش ردیف، با استفاده از روش تغییر اندازه کاشی‌ها به اندازه‌های کوچک‌تر می‌توانید افزایش فضای چند برابری را در صفحه شروع داشته باشید.

منبع:jamejamonline.ir

۱۸ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۵۱

 استفاده صحیح از اینترنت

بعضی ها؛ البته بعضی ها فکر می کنند که اینترنت تنها خلاصه می شه به عکس و … و کلیپ موبایل و فیلم. و تا پاشون به اینترنت باز می شه اول به دنبال دانلود فیلتر شکن جدید میرن، بعدش هم می افتند به جون سایتهای مستهجن و چت کردن و خلاصه بگم تلف کردن عمر نازنینشون… اما باید فرهنگ استفاده صحیح از اینترنت رو به مرور یاد بگیرم یعنی باور کنیم که اینترنت فقط به این چیزها محدود نمی شه، حتی اینترنت محدود به تبلیغ و تجارت و کاسبی و پول درآوردن و ثروتمند شدن هم نیست.

از اونجایی که شاید کسانی باشند که دوست دارند هم از این فضای مجازی استفاده کنند و از طرفی هم نمی دونند که چه جوری باید از این امکانات به نحو احسن بهره بگیرند، توجه شما دوستان رو به چند پیشنهاد در این زمینه جلب می کنیم.

اول : اگه به دنبال سرگرمی در اینترنت هستید سعی کنید این سرگرمی رو با نوعی آموزش همراه کنید به همین خاطر هم می تونید از سایتهایی که برای آموزش نقاشی، آموزش خطاطی، آموزش خیاطی، آموزش سفالگری، آموزش خراطی، آموزش تایپ، آموزش عکاسی، آموزش هنرپیشگی… طراحی شده اند استفاده کنید.

دوم : همینطور که می دونید معتبرترین کتابخونه های داخلی و خارجی الآن تو اینترنت سایت دارن که می شه از میلیونها کتابی که در اونها هست استفاده کرد، لذا به دانشجویان و کسانی که در رشته های تخصصی تحصیل می کنند پیشنهاد می کنیم به جای اینکه ایام تحصیل خودشون رو پای اینترنت ضایع کنند و دست آخر هم بخوان از پایان نامه فروشی استفاده کنند، از این کتابخانه های تخصصی که راه اندازی شده برای پایان نامه ها و تحقیقات خودشون به بهترین نحو بهره ببرند.

سوم : از سایتهایی که برای آموزش کامپیوتر طراحی شده اند بهترین استفاده رو بکنید به تعبیر دیگه میشه گفت که بهترین منبع انواع آموزش های کامپیوتر چه در خصوص آموزشهای نرم افزاری (مثل آموزش word، آموزش فتوشاپ، آموزش پاورپونت و… ) و چه سخت افزاری خود اینترنت هست.

چهارم : برای رفع مشکلات زندگی تون می تونید از اینترنت کمک بگیرید مثلا اگه در خصوص تربیت فرزند و همسر داری مشاوره می خواهید می تونید از سایتهای روانشناسی که در این زمینه وجود داره استفاده کنید (البته مواظب آدمای کلاش که از این فضا سوء استفاده می کنند باشید) و یا اگه یه مریضی دارید که روتون نمی شه اون رو با کسی در میان بگذارید برای شروع می تونید با سرچ کردن علائم بیماریتون تا حدودی به نوع بیماری تون پی ببرید و همینطور اگه در خصوص دارویی مشکل دارید و یا برای پیدا کردن مساله ای گیر کردید و حتی برای تعمیر وسایل خونگی تون وووو … می تونید از اینترنت کمک بگیرید.

پنجم : از بهترین راههایی که در اینترنت می تونید خودتون رو باهاش سرگرم کنید این هست که یک وبلاگ شخصی برای خودتون طراحی کنید و در اون از دانسته های خودتون بنویسید و یا خاطرات زیبایی که دارید و…
البته لازمه این کار مقداری آشنایی با وبلاگ نویسی هست که اون رو هم می تونید از خود اینترنت بدست بیارید؛ تنها در یکی از موتورهای جستجو گر جمله : “آموزش وبلاگ نویسی” رو سرچ کنید تا به راحتی این کار رو هم یاد بگیرید.

ششم : در اینترنت یکی از مسالی که خیلی دیده می شه بحث شبهات دینی و اعتقادی هست، الان هم در خصوص شبهات دینی و سؤالات مربوط به مسائل اعتقادی و احکام، تفسیر سایتهای بسیار خوبی از سوی مراکز حوزوی و غیر حوزوی طراحی شده که در این خصوص می تونید شبهات و سؤالات ذهنی خودتون رو یا در یکی از سایتهایی که برای پاسخ گویی به شبهات دینی راه اندازی شده اند مطرح کنید و پاسخ خودتون رو دریافت کنید یا اینکه همون شبهه رو اگه سرچ کنید قطعا به جواب اون در یکی از سایت ها خواهید رسید.

هفتم : خیلی ها از ساده ترین مسائل احکام خودشون بی خبرند و شاید هم خجالت می کشند احکام خودشون رو بپرسند در اینصورت بهترین کاری که می تونید بکنید اینه که به سایت مرجع تقلید خودتون مراجعه کنید و احکام خودتون رو سؤال کنید. (در این خصوص لازمه فقط نام مرجع خودتون رو در یکی از موتورهای جستجو گر سرچ کنید).

هشتم : سایتهای خیلی زیادی برای دانلود کتاب رایگان راه اندازی شده؛ شما که همش با گرونی و قیمت بالای کتاب مواجه هستید می تونید از این سایتها استفاده کنید و بدون پرداخت هیچ پولی به بهترین کتابها دسترسی پیدا کنید یعنی این کتابها رو دانلود کنید بعدا سر فرصت مناسب به مطالعه اونها بپردازید.

نهم : چند وقتی هست که برنامه هایی برای مطالعه کتاب توسط موبایل (گوشی همراه) طراحی شده و شما می تونید فایل این کتابها رو از سایت هایی که در این زمینه طراحی شدند دریافت کنید و روی گوشی تون نصب کنید و در زمانیکه در مترو یا اتوبوس و یا درمانگاه حتی در صف نونوایی وقتتون داره هدر می ره از این کتابها استفاده کنید.

دهم : وقتی در اینترنت با سایتهای مفید برخورد می کنید اونها رو برای خودتون لینک کنید.

یازدهم : سایت های خبری یکی از بهترین سرگرمی های کسانی هست که علاوه بر اینکه آدم رو سرگرم می کنه، آگاهی آدم رو نسبت به اونچه که دور و برش می گذره بالا می بره.

دوازدهم : دانش آموزها می تونند از سایت هایی که به عنوان کمک درسی طراحی شده استفاده کنند.

۱۳ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۴۰

جلوگیری از درخواست پسورد پس از روشن شدن کامپیوتر از حالت SLEEP

اگر که شما بر روی کامپیوتر خود که از سیستم‌عامل ویندوز استفاده می‌کند، پسوردی را قرار داده باشید، خواهید دید که چقدر ممکن است آزاردهنده باشد که حتی پس از قراردادن کامپیوتر خود در حالت Sleep، باز هم نیاز به وارد کردن پسورد برای ورود مجدد به محیط آن باشد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با روش جلوگیری از درخواست پسورد پس از روشن شدن کامپیوتر از حالت Sleep آشنا سازیم!

ویندوز ۷ و ۸:
در این دو نسخه از ویندوز، کار بسیار راحت است. کافیست که وارد Power Option از Control Panel شده و بر روی گزینه Require a password on wakeup کلیک کنید.

بر روی گزینه Change settings that are currently unavailable کلیک کنید…

گزینه Don’t require a password را انتخاب کرده و Save changes را برگزینید.

دستگاه‌های لمسی همراه با ویندوز ۸
اگر که از تبلت‌های ویندوز ۸ استفاده می‌کنید، PC Settings را باز کرده و Accounts را انتخاب کنید.

در این قسمت، از Sign-in options استفاده کرده و سپس از گزینه Change تحت عنوان Password policy را انتخاب نمایید.

با کلیک کردن بر روی آن، خواهید توانست که این تنظیمات را تغییر دهید.


ویندوز ویستا
وارد Power options در Control Panel شده و power plan مورد استفاده فعلی را یافته و Change plan settings را انتخاب نمایید.

گزینه Change advanced power settings را انتخاب کنید.

سپس بر روی Change settings that are currently unavailable کلیک کنید.

با توجه به عکس زیر، گزینه‌های موجود را بر روی No تنظیم نمایید.

ویندوز XP
وارد Power Options در Control Panel شده و سربرگ Advanced را انتخاب نمایید. گزینه Prompt for password when computer resumes from standby را غیرفعال نمایید.

 

۱۱ مرداد ۹۴ ، ۱۶:۱۹

چند نکته برای خرید کارت حافظه
معرفی حافظه های موقت کامپیوتر، انواع رم، مقایسه رم از نظر سرعت و کارایی، که برای خرید باید به آن ها توجه کنیم.
نوشتی می باشند از این رو، نقش کلیدی تری را به بعنوان حافظه بازی می کنند.

برای خرید حافظه جانبی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

 در حافظه های رم، شما در هر زمان دلخواه می توانید به داده ها دسترسی داشته باشید. همانطور که قبلا هم گفته شد این حافظه ها موقت هستند و از آنجایی که محل ذخیره سازی دائمی اطلاعات به شمار نمی آیند با قطع شدن برق تمام اطلاعات موجود بر روی آنها هم از دست می رود.


DDR مخفف Double Data Rate است. این رم ها قابلیت انتقال دو مقدار داده را در یک واحد زمانی دارند. همین امر نشان از سرعت به مراتب بالاتر آنها نسبت به نسل قبل خود دارد. این نوع حافظه ها نسبت به انواع قبلی خود به ولتاژ پائین تری برای عملکرد نیاز دارند. نکته ی دیگری که در مورد این نوع حافظه ها وجود دارد فرکانس کاری بالاتر آنهاست. هرچه فرکانس کاری آنها بالاتر باشد ظرفیت انتقال دیتای بالاتری خواهند داشت. پس انتخاب مناسب تری برای کاربران خواهند بود. لازم به ذکر است که قبل از خریداری این نوع رم ها باید به مادربورد (MotherBoard) خود نگاهی بیاندازید تا مطمئن شوید که از جه نوع رمی پشتیبانی میکند.

حافظه DDR_SDRAM چیست؟

DDR مخفف کلمه Double Data Rate یا نرخ داده دو برابر می باشد. با معرفی این نوع حافظه RAM به بازار، در واقع یک انقلاب در صنعت تولید RAM های SDR به وجود آمد. مهمترین تفاوت حافظه های RAM از نوع DDR و SDR در این بود که حافظه های DDR توانایی انجام عملیات در هر پالس پایین و بالای CPU را داشتند اما حافظه های SDR فقط در یکی از این پالس ها قابلیت فعالیت داشتند، همین استفاده بهینه از clock pulse های CPU باعث شده سرعت کارکرد حافظه های DDR دو برابر حافظه های SDR باشد. ماژول حافظه های RAM از نوع DDR دارای 184 عدد پین بود و با برخی از مادربوردهای قدیمی هم می توانست کار کند. البته هنوز بصورت کامل این نوع حافظه ها از رده خارج محسوب نمی شوند اما این پروتکل RAM هم به نوعی قدیمی محسوب می شود و کم کم به همتای قدیمی خود یعنی SDRAM می پیوندد. اگر تعداد Option های این نوع حافظه RAM را در نظر بگیریم شاید بتوان 300 مورد را در نظر داشت اما مدل های جدید حافظه های RAM امکانات بیشتری را ارائه می دهند. همچنان این نوع حافظه های RAM مانند نسل های قبلی آن از یک کانال ارتباطی برای ارسال داده های خود استفاده می کردند که در اصطلاح به آن Single Channel نیز گفته می شود. حافظه های RAM از نوع DDR را می توان نسل میانی حافظه های RAM معرفی کرد.

حافظه RAM DDR2 چیست؟

پیشرفت تکنولوژی طبق معمول ادامه داشت و در اواسط سال 2004 میلادی تکنولوژی های RAM های DDR2 به بازار معرفی شد. تکنولوژی RAM های DDR2 یک پروتکل نسل جدید محسوب می شود و بیشتر برای نیازهای بازار بازی های کامپیوتری به بازار ارائه شد. سرعت این حافظه های RAM نسبت به نسل های قبلی قابل مقایسه نبود و می توانست تا پهنای باند 8 و نیم گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی کند. حافظه های RAM از نوع DDR2 دارای ماژول 240 پین هستند و قطعا سرعت بهتری نسبت به DDR دارند . این نوع حافظه ها می توانند چهار انتقال داده در یک پالس زمانی CPU یا در اصطلاح فنی four data transfer per memory clock cycle داشته باشند که تقریبا سرعت را نسبت به DDR ها دو برابر می کند. حافظه های DDR2 از دو کانال ارتباطی استفاده می کنند که در اصطلاح Dual Channel نامیده می شود و با اینکار شما هم نرخ انتقال بیشتری خواهید داشت و هم سرعت بیشتری را تجربه خواهید کرد. حافظه های RAM از نوع DDR2 از مادربوردهای قدیمی پشتیبانی نمی کنند و به نوعی می توان گفت Backward Compatible نیستند، ساختار ماژول آنها کاملا با ساختار ماژول های DDR متفاوت است و بنابراین بر روی همان اسلاتی که DDR متصل می شود نمی توان آن را قرار داد. بنابراین شما نمی توانید حافظه های DDR را به DDR2 با داشتن یک مادربورد قدیمی بروز رسانی کنید. در مقایسه با امکانات DDR در DDR2 شما 350 امکان یا Option دارید. امروزه بعد از DDR3 که در قسمت بعدی توضیح می دهیم این نوع حافظه های DDR2 بیشترین بازار عرضه و تقاضا را دارد.

و اما حافظه DDR3

 آخرین نسل از تکنولوژی های حافظه که امروزه بصورت گسترده استفاده می شود به نام DDR3 است که از سال 2007 میلادی به بازار ارائه شد. حافظه های DDR3 به عنوان یک انقلاب در صنعت حافظه بعد از DDR2 معرفی می شوند ، این نوع حافظه ها از ولتاژ پایین تری نسبت به همنوع های قبلیشان استفاده می کنند ، بنابراین برق کمتری استفاده می کنند و در این میان می توانند نرخ انتقال اطلاعاتی بالغ بر 12 و 8 دهم گیگابیت در ثانیه را ارائه بدهند. سیستم هایی که از DDR3 پشتیبانی می کنند می توانند ماژول های 1 و 2 و 3 تایی بصورت بانک در کنار هم داشته باشند. اگر سیستم شما این مورد را پشتیبانی کند ، سیستم شما می تواند چندین RAM از نوع DDR3 که هم Dual Channel هستند و هم Triple Channel را در کنار هم داشته باشند که سرعت و کارایی RAM شما را نسبت به داشتن فقط یک ماژول RAM بسیار بسیار بالاتر می برد. حافظه های DDR3 دارای 240 پین می باشند و به همین دلیل به هیچ عنوان با مادر بورد های قبلی Backward Compatibility ندارند و شما در صورت نیاز به استفاده از این نوع حافظه ها باید مادربورد خود را نیز بروز کنید. هر کدام از اسلات های RAM از نوع DDR3 معمولا در مادربوردها براحتی 16 گیگابایت RAM را پشتیبانی می کند که برای یک سیستم خانگی یا بازی بسیار مناسب است. در حال حاظر بازار حافظه های RAM در اختیار حافظه های DDR3 است.

 برای خرید حافظه جانبی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

حالا برای خرید رم به چه نکاتی باید توجه کنیم
اگر بخواهیم بصورت عام صحبت کنیم اکثر مادربودرهای امروزی فقط یک نوع RAM را پشتیبانی می کنند. شما به هیچ عنوان نمی توانید بصورت ترکیبی از انواع RAM های SDRAM ، DDR ، DDR2 و DDR3 بر روی یک سیستم بصورت همزمان استفاده کنید و این امر در حالت معمول با توجه به ساختار مادربوردهای امروزی پشتیبانی نمی شود. آنها با هم نمی توانند کار کنندو از طرفی اصلا ساختار سوکت های مشابهی نیز ندارند که بتواند در کنار هم قرارشان داد. نوع درست RAM ای که می توانید بر روی سیستم خود استفاده کنید کاملا به نوع مادربورد شما بستگی دارد نه به سلیقه شما ، بهترین گزینه برای دانستن اینکه چه نوع حافظه ای به درد شما می خورد این است که راهنمای مادربورد خود را مطالعه کنید و ببینید از چه نوع RAM هایی پشتیبانی می کند. از طرفی دیگر سرعت یکی از مهمترین ملاک ها برای RAM ها محسوب می شود. اگر بخواهیم عامیانه صحبت کنیم هر چقدر چرخه حافظه کمتر ( Low Memory Cycle ) ، هر چقدر ساعت حافظه سریعتر ( Memory Clock ) باشد شما سرعت انتقال بیشتری را در RAM تجربه خواهید کرد. در زمان خرید RAM به این نکات که بر روی آن نوشته شده است بیشتر دقت کنید. امیدوارم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد

برای خرید حافظه جانبی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

این رم ها با انواع قبلی خود سازگاری نداشته (یعنی در اسلات DDR  و DDR2 قرار نمی گیرد) و شما برای استفاده از آنها مجبور خواهید بود مادربورد و پردازنده خود را نیز عوض کنید.

۱۰ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۲۲

با ما همراه باشید تا مراحل نصب ویندوز 10 را به شما آموزش دهیم.

ویندوز 10 را نصب کنید + آموزش تصویری

آموزش تصویری نصب ویندوز ۱۰

ابتدا برای نصب بر روی کامپیوتر،فایل ISO دریافت شده را بر روی یک DVD رایت کنید یا اینکه فایل مورد نظر را به صورت bootable بر روی فلش بریزید، سپس کامپیوتر خود را ریستارت کرده و DVD ویندوز ۱۰ را بوت کنید.پس از بوت شدن ، مانند تصویر زیر روی Next کلیک کنید.

ویندوز 10 را نصب کنید + آموزش تصویری

در مرحله بعدی بر روی Install Now کلیک کنید.

ویندوز 10 را نصب کنید + آموزش تصویری

اکنون دو گزینه‌ی Upgrade و Custom برای شما به نمایش داده خواهد شد.گزینه ی Upgrade برای بروز رسانی ویندوز قدیمیتان است و گزینه Custom نصب ویندوز سفارشی جدید. ما به شما نصب ویندوز جدید را توصیه می کنیم.پس گزینه Custom: install Windows only را انتخاب کنید.

ویندوز 10 را نصب کنید + آموزش تصویری

اگر قبلا تجربه نصب ویندوز را داشته اید، حتما با این مرحله آشنایی دارید ،در این قسمت برای تعیین محل نصب ویندوز خود یک پارتیشن را انتخاب کنید.

ویندوز 10 را نصب کنید + آموزش تصویری

سپس روی دکمه Next کلیک کنید تا نصب ویندوز آغاز شود:

ویندوز 10 را نصب کنید + آموزش تصویری

 

۰۸ مرداد ۹۴ ، ۰۸:۲۹

آموزش قرار دادن عکس در اکسل


اضافه کردن عکس به صفحات اکسل همچون انجام این کار در دیگر برنامه‌های مجموعه آفیس کاری ساده است. از منوی Insert گزینه Pictures را انتخاب کرده و پس از مراجعه به محل ذخیره‌سازی تصویر موردنظر روی هارد‌دیسک، آن را در بخش دلخواه از صفحه قرار می‌دهید.

تابه‌ حال تصاویر را میان اطلاعات وارد شده در سلول‌های اکسل گنجانده‌اید؟ هنگام اعمال تغییرات در سطرها و ستون‌های موجود در صفحه، مشکلی در اندازه تصویر مشاهده نکرده‌اید؟ بگذارید مشکلی را که مدنظرمان است با یک مثال برایتان شرح دهیم.
فرض کنید مجموعه‌ای از 20 ردیف اطلاعات را در ستون A و مجموعه‌ای از 20 ردیف اطلاعات را نیز در ستون H از نرم‌افزار اکسل وارد کرده‌اید. در این میان تصویری را نیز در صفحه اکسل فراخوانی کرده و ردیف‌های 5 تا 10 از ستون‌های B تا G را نیز به آن اختصاص داده‌اید. درحالت عادی همه چیز درست است و هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما فرض کنید برای انجام محاسباتی روی اطلاعات وارد شده در سلول‌ها، ستون‌های C تا F را پنهان (Hide) می‌کنید.

در این شرایط تصویر موجود در صفحه برای شما دردسرساز می‌شود؛ زیرا ستون‌های میانی در زیر تصویر پنهان شده و ستون H به سمت چپ حرکت می‌کند. در ادامه محتوای ردیف 5 تا 10 از ستون H که شامل اعداد و اطلاعاتی بوده در زیر تصویر فراخوانی شده قرار می‌گیرد و ظاهر گرافیکی صفحه اکسل شما نیز به‌هم می‌ریزد. این شرایط در صورت بروز هرگونه تغییر همچون پنهان کردن هریک از ردیف‌ها، اعمال فیلترها و ... نیز ممکن است رخ دهد و رهایی از آن نیازمند یک تغییر ساده است:

1ـ تصویر فراخوانی شده در نرم‌افزار را انتخاب کرده و کلیک راست ماوس را روی آن فشار دهید.

2ـ روی گزینه Size and Properties کلیک کرده و در پنجره به‌نمایش درآمده بخش Properties را انتخاب کنید.

3ـ در نهایت گزینه Move and size with cells را فعال کرده و با کلیک روی Close تغییرات را ذخیره کنید.

4ـ از حالا به بعد هر تغییری که روی سطرها و ستون‌ها ایجاد شود نیز مشکلی در ترکیب ظاهری فایل اکسل شما ایجاد نمی‌کند و تصویر/تصاویر فراخوانی شده باتوجه به تغییرات اعمال شده، تغییر اندازه داده و به‌ عنوان مثال چنانچه باید ردیف‌های 5 تا 10 و ستون‌های B تا G را به خود اختصاص دهند همواره در همین فضا جای می‌گیرند.

منبع:jamejamonline.ir

۰۴ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۱۴